Yoga vormen

Hatha yoga | Power yoga | Aerial yoga | Dynamische vinyasa yoga | Zwangerschaps yoga | Buiten yoga | Mama baby yoga | Senioren/ stoel yoga | Kinder yoga | Slow flow yoga

Hatha yoga​

Tussen een statische en dynamische yogales in , zit hatha yoga. Je beoefent de poses op een langzame goed technische alignment manier. Diepere en langere poses geeft je een goede stretch. De technische kant geeft je nauwkeurigheid en bewustwording van het lijf. Zonnegroetjes en maangroeten komen we tegen maar zijn niet een must. Kijkend en voelend wat bij je lijf past is een uitdaging. Dieper of minder diep in je poses. En oefening  baart :  …..!

Aerial yoga

Door middel van een doek kan je dieper in een yoga pose komen, zodat de compressie van je ruggengraat afneemt en je jezelf meer kan ontspannen. Kracht bouw je snel onbewust op terwijl je oefeningen doet.

Vanuit een nieuw perspectief in de doek (met swing mogelijkheid) maakt dat je hersenen, nieuwe verbindingen leggen zodat je endorfinen aanmaakt, dat je een gelukzaligheidsgevoel kan geven. Het doek kan vanaf heuphoogte of laag, bij beide vormen kan je altijd een ledemaat aan de mat houden en je gewicht verdelen.

Zwangerschaps yoga​

Yoga tijdens je zwangerschap is goed voor jou en je baby. Yoga kan je helpen je te verbinden met je lichaam en stress te verminderen. Tijdens de les bereid je je voor op de geboorte van je kind en op jouw overgang naar kersverse mama. Zwangere van verschillende weken kunnen deze lessen volgen. Iedereen is welkom.

Mama baby yoga

In deze groep komen we terug in balans: mentaal, emotioneel, fysiek en qua hormoonhuishouding.

We doen specifieke oefeningen die goed zijn voor het herstel van je bekkenbodemspieren en besteden aandacht aan de rug- en nekspieren. Door de onderliggende buikspieren krachtiger te maken laten we het lichaam ‘sluiten’ en ben je straks weer klaar voor yoga en sport in de toekomst.

In de lessen ontspan je, doe je nieuwe energie op en versterk je de band met je kindje. Ondertussen is het fijn om ervaringen over het moederschap uit te wisselen.

Meedoen kan vanaf zes weken na de bevalling

Je kunt meedoen tot je kindje gaat kruipen.

Kinder yoga

Tijdens kinderyoga krijgen kinderen handvatten bij zichzelf te blijven na alle indrukken van buitenaf. Dat is van belang voor kinderen van deze tijd.

In kinderyoga wisselen souplesse, kracht en evenwicht in fysiek en metaal opzicht elkaar af. Er zijn dynamische bewegingsmomenten en rustmomenten.

De yoga houdingen worden op speelse wijze, door middel van muziek/verhalende vorm aangeboden aan het kind, zodat het aansluit bij de belevingswereld van het kind.

Ademoefeningen en zintuigen prikkelen en ontwikkelen spelen een belangrijke rol in de niet-competitieve sfeer waar kinderen hun gevoelens en fantasie naar voren kunnen brengen en zichzelf accepteren zoals ze zijn.

Power yoga​

Deze vorm van yoga bestaat uit krachtige dynamische yogaoefeningen. Door gebruik te maken van combinatie van ademtechnieken en dynamische oefenpatronen ontwikkel je een optimale conditie, kracht en souplesse. Lichaam bewustzijn wordt aangesproken en ontwikkel je mee. Tijdens de les vaak uitdagende poses met verschillende opties gegeven. Voor elk wat wils.

Dynamische vinyasa yoga

Vinyasa yoga, ook wel flow genoemd, verbinden van beweging en ademhaling, actieve vorm van yoga, de oefeningen vloeien als het ware in elkaar over.

In plaats van te focussen op “in de houding komen” en dan te ademen, is het doel in Vinyasa Yoga om de diepe ademhaling en het lichaamsbewustzijn consistent te houden tijdens alle bewegingen tijdens de beoefening.

Buiten yoga

Met enige regelmaat geef ik buiten yogalessen. Natuur elementen neem ik mee in de les, we spelen met de natuur en yoga poses die voelen dan fijner aan. Lichaam en geest en natuur met elkaar verbinden om zo dieper in de yoga poses te komen.

Het kan in een rustige vorm yoga gegeven worden of wat fanatieker power yoga vorm. Het wordt aangepast aan het gemiddelde niveau van de deelnemers.

Senioren/ stoel yoga

Stoelyoga kan op elke stoel en zelfs met je schoenen aan. Een yogavorm die makkelijk toegankelijk is voor velen. Rustige en milde yogahoudingen vanuit een stoel. Vaak beginnend met een ademhalingsoefening of meditatie. Het neemt spanningen weg en verbetert de ademhaling, bovendien stimuleert het je geheugen. Deze les wordt gegeven in een groep ter versterking van sociale contacten.

Slow flow yoga

Dit is een zachte vloeiende en dynamische yogales waar we beweging en ademhaling synchroniseren. Tijdens de les versterken en stretchen we onze spieren. Verschillende opties voor verschillende niveaus worden gegeven zodat iedereen zijn aandacht krijgt. Laagdrempelige les met toch wel veel mogelijkheden.